Παρουσίαση Προγράμματος
#Σκοπός του Προγράμματος
Στόχος του 9μηνου εκπαιδευτικού προγράμματος είναι η υποστήριξη εκπαιδευτικών που απασχολούνται ή επιθυμούν να απασχοληθούν σε τάξεις με παιδιά ή εφήβους με προσφυγικό ή μεταναστευτικό υπόβαθρο. Ειδικότερα, επιχειρείται:
Η εξοικείωση των επιμορφούμενων με τις γλωσσικές και πολιτισμικές ιδιαιτερότητες της συγκεκριμένης ομάδας-στόχου,
η επιμόρφωσή τους σε σύγχρονες παιδαγωγικές προσεγγίσεις για την αντιμετώπιση των δυσκολιών από τη συμπερίληψη του συγκεκριμένου μαθητικού κοινού εντός του περιβάλλοντος της σχολικής τάξης και
η γνωριμία τους με καινοτόμα πολυτροπικά υλικά για την αποτελεσματικότερη στήριξη της εκπαιδευτικής διαδικασίας.
#Μαθησιακά Αποτελέσματα του Προγράμματος
Γνώσεις
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να προσδιορίζει και να περιγράφει με σαφήνεια:
Δεξιότητες (Ψυχοκινητικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Σχεδιάζει εκπαιδευτικές παρεμβάσεις στο πλαίσιο τυπικής ή μη τυπικής εκπαίδευσης προς όφελος όλων των μαθητών και μαθητριών του.
2. Εφαρμόζει βασικές αρχές της έρευνας δράσης και να οικοδομεί το δικό του παιδαγωγικό "παράδειγμα".
3. Ανακαλεί και να εφαρμόζει διαφορετικές διδακτικές μεθοδολογίες διαδασκαλίας της Ελληνικής ως πρόσθετης γλώσσας.
4. Δημιουργεί και να συμμετέχει σε κοινότητες πρακτικής και μάθησης ανταλλάσσοντας εμπειρίες και παιδαγωγικές πρακτικές.
5. Επιλέγει, να προσαρμόζει και να κατασκευάζει πολυτροπικά υλικά για τη γλωσσική διδασκαλία διαβαθμισμένα ανάλογα με το επίπεδο γλωσσομάθειας και τις ανάγκες των μαθητών του.
6. Σχεδιάζει, να αναπτύσσει και να υλοποιεί το δικό του μαθησιακό υλικό ανάλογα με τις ανάγκες, τα ενδιαφέροντα και το γενικότερο προφίλ των μαθητών του.
7. Αξιοποιεί εργαλεία αξιολόγησης της Ελληνικής ως Δεύτερης γλώσσας και να τα ενσωματώνει κατάλληλα στο μαθησιακό περιβάλλον της τάξης του.
8. Επιδεικνύει εξοικείωση με τις θεωρητικές αρχές της διαφοροποιημένης παιδαγωγικής και να τις εφαρμόζει σε διαφορετικά γνωστικά αντικείμενα.
9. Αναλύει επαρκώς τις δυναμικές των ομάδων της τάξης του και να διακρίνει τις άρρητες ιεραρχίες μεταξύ των μαθητών, ώστε να συμβάλλει στην επίλυση των πιθανών συγκρούσεων ανάμεσά τους.
Ικανότητες (Κοινωνικές/Συναισθηματικές)
Μετά το πέρας του προγράμματος ο/η εκπαιδευόμενος/η θα είναι σε θέση να:
1. Προάγει έννοιες όπως "πολύγλωσσο ήθος", "διαπολιτισμική ενσυναίσθηση, "ανοιχτότητα" και ¨συμπερίληψη εντός του δικού του εκπαιδευτικού παραδείγματος και της εκπαιδευτικής διαδικασίας στο σύνολό της.
2. Οικοδομεί σχέσεις συνεργατικές με όλα τα μέλη της εκπαιδευτικής κοινότητας.
3. Συνηγορεί υπέρ των δικαιωμάτων των παιδιών και να τάσσεται υπέρ της συμπερίληψής τους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
4. Αναγνωρίζει τα θετικά της έρευνας δράσης για τη δική του/της επαγγελματική ανέλιξη αλλά και τον τρόπο διαχείρισης της τάξης του/της.
5. Υποστηρίζει καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις μέσα από την χρήση πολυτροπικών υλικών.
6. Υποστηρίζει τόσο την ατομική όσο και τη συλλογική ενδυνάμωση εκπαιδευτικών και μαθητών/μαθητριών μέσω αναστοχαστικών διεργασιών.
#Διδακτικές Ενότητες του Προγράμματος
Υποενότητες
1. Αναγνωρίζοντας τον πολύγλωσσο εαυτό μας σε ένα πολυπολιτισμικό περιβάλλον
2. Παιδαγωγικές πρακτικές στο ελληνικό σχολικό πλαίσιο
3. Σχολείο και προσφυγικό: νέα δεδομένα
4. Κατανοώντας τα δικαιώματα του παιδιού. Έννοιες, ιστορικό και θεσμικό πλαίσιο, σχολική πρακτική
5. Μαθαίνουμε παίζοντας, παίζουμε μαθαίνοντας: τα δικαιώματα του παιδιού στην πράξη και την τάξη
6. Αναλυτικά προγράμματα, τάξεις υποδοχής και σχολικές πρακτικές
7. Διδάσκοντας στο ελληνικό σχολείο: προκλήσεις και εκπαιδευτικά διλήμματα
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Υποενότητες
1. Πολυγλωσσία - πολλαπλογλωσσία και επίπεδα γλωσσομάθειας: πρώτες, δεύτερες και ξένες γλώσσες στο ελληνικό σχολείο
2. Παιδαγωγικές και μεθοδολογικές προσεγγίσεις στη διδασκαλία παιδιών με προσφυγικό υπόβαθρο: η Ελληνική ως δεύτερη γλώσσα
3. Πολυγραμματισμοί στη διδασκαλία της Ελληνικής ως Γ2
4. Τα κείμενα ταυτότητας στη γλωσσική εκπαίδευση ευάλωτων μαθητικών πληθυσμών
5. Οι τέσσερις γλωσσικές δεξιότητες ως μέσο ανάπτυξης της Ελληνικής ως δεύτερης γλώσσας
6. Περί Γραμματικής και άλλων «ζιζανίων»: Γραμματική και Λεξιλόγιο στη διδασκαλία της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας
7. Γλωσσικές ανατροφοδοτήσεις
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Υποενότητες
1. Αναλυτικά προγράμματα και ρόλος του εκπαιδευτικού
2. Μάθηση μέσω τέχνης: Θεατρικές τεχνικές και εκπαίδευση
3. Διαφοροποιημένη Παιδαγωγική: Θεωρητικές αρχές και εφαρμογές στο πεδίο
4. Διδακτικές πρακτικές στη τυπική και μη τυπική εκπαίδευση: παραδείγματα από το πεδίο
5. Ψυχοδυναμική της ομάδας: δημιουργώντας κοινότητες πρακτικής και μάθησης
6. Διαφοροποιώντας διδακτικές πρακτικές: η σχολική τάξη ως κοινότητα μάθησης και πρακτικής
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Υποενότητες
Μαθησιακά Αποτελέσματα
Υποενότητες
Μαθησιακά Αποτελέσματα
1. Σχεδιάζει παιδαγωγικές παρεμβάσεις σε πλαίσια όπου φοιτούν μαθητές με προσφυγικό/μεταναστευτικό υπόβαθρο χρησιμοποιώντας τη μεθοδολογία της έρευνας δράσης και αξιοποιώντας τις γνώσεις, δεξιότητες και στάσεις που αποκόμισε από τη συγκεκριμένο επιμορφωτικό πρόγραμμα.
#Εκπαιδευτική Διαδικασία του Προγράμματος
Το πρόγραμμα Teach.in.G. by teach4integration υλοποιείται για 3η συνεχόμενη χρονιά. Ο πρώτος κύκλος του υλοποιήθηκε το
2021-2022 και ο δεύτερος το 2022-2023. Πρόκειται για ένα πρόγραμμα διάρκειας 9
μηνών/400ωρών και αποτελεί μετεξέλιξη των 2 προηγούμενων επιμορφωτικών κύκλων
(60 ωρών και 90 ωρών, αντίστοιχα) που υλοποίησε το ΕΚΠΑ μέσω του ΚΕΔΙΒΙΜ
(2018-2019, 2019-2020) σε συνεργασία με την Unicef για να υποστηρίξει εκπαιδευτικούς που
εμπλέκονται με την εκπαίδευση (τυπική ή μη) παιδιών ή/ και εφήβων με προσφυγικό
ή μεταναστευτικό υπόβαθρο. Κάθε κύκλος καλύπτει μια περίοδο εννέα μηνών,
συνδυάζει ποικιλία εκπαιδευτικών τρόπων για την υλοποίησή του (σύγχρονος διά ζώσης,
σύγχρονη εξ αποστάσεως, ασύγχρονη, μελέτη και αναστοχαστική εργασία) και
στηρίζεται από δύο τμήματα του ΕΚΠΑ, το τμήμα Φιλολογίας και το τμήμα
Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία σε συνεργασία με το Εργαστήριο
Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης και Παιδαγωγικής Παρέμβασης. Αποτελεί ένα ολιστικό
επιμορφωτικό πρόγραμμα για τη γλωσσική και ψυχοπαιδαγωγική διαχείριση
εκπαιδευτικών που εργάζονται ή θα εργαστούν σε πολύγλωσσες και πολυπολιτισμικές
ομάδες μαθητών και μαθητριών. Τo Teach.in.G. συνδυάζει βιωματικές αναφορές με τις
θεωρητικές τους αφετηρίες, παρουσιάζει καλές πρακτικές και αποτελεσματικά
παραδείγματα δράσεων και παρεμβάσεων στο πεδίο προωθώντας διαδικασίες
αναστοχασμού και ενδυνάμωσης.
Η ολοκλήρωση της παρακολούθησης του προγράμματος, θα οδηγήσει στην απονομή Πιστοποιητικού Επιμόρφωσης (Diploma) στην ‘’Εκπαίδευση Εκπαιδευτικών: Γλωσσική και Ψυχοπαιδαγωγική Διαχείριση Πολύγλωσσων και Πολυπολιτισμικών Τάξεων’’ από το Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιου Αθηνών. Τη χρονιά 2021-2022 συμμετείχαν ενεργά 421 επιμορφούμενοι/ες και δόθηκαν 391 Πιστοποιητικά ενώ τη χρονιά 2022-2023 συμμετείχαν ενεργά 522 και δόθηκαν 424 Πιστοποιητικά..
#Συντελεστές του Προγράμματος
Επιστημονικά
&
Ακαδημαϊκά
Υπεύθυνη
Ιακώβου
Μαρία
Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας,
Τμήμα Φιλολογίας
Φιλοσοφική Σχολή
ΕΚΠΑ
Ακαδημαϊκά
Υπεύθυνη
Ανδρούσου
Αλεξάνδρα
Καθηγήτρια Διδακτικής Μεθοδολογίας & Ανάπτυξης Εκπαιδευτικού Υλικού,
Τμήμα Εκπαίδευσης και Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Σχολή Επιστημών της Αγωγής
ΕΚΠΑ
Αλτουχόβα
Γκαλίνα
Εκπαιδευτικός, Διδάκτωρ Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης
(2018-2022)
Άννα
Αποστολίδου
Διδάκτωρ Κοινωνικής Ανθρωπολογίας & Διδάκτωρ Ανοικτής και εξ Αποστάσεως Εκπαίδευσης
Ασκούνη
Νέλλη
Καθηγήτρια, Κοινωνιολογία των εκπαιδευτικών πρακτικών, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Βασιλειάδη
Ηριάννα
Φιλόλογος, απόφοιτη ΠΜΣ Διδασκαλίας Ελληνικής ως Γ2, Διδάσκουσα Ελληνικής Γ2, Υποψήφια διδάκτωρ Γλωσσολογίας
Βασιλείου
Αλεξάνδρα
Ψυχοθεραπεύτρια, Διδάκτωρ Κοινωνικής Ψυχολογίας
Γύφτουλα
Γεωργία
Εκπ/κος Αγγλικής Γλώσσας Υπ/ντρια 3ο Δ.Σ. Ζωγράφου, Υποψήφια Διδάκτωρ. ΤΑΓΦ ΕΚΠΑ
(2021-2022)
Δέγλερης
Εμμανουήλ
Φιλόλογος, Απόφοιτος ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Δήμα
Όλγα
Φιλόλογος, απόφοιτη ΠΜΣ Διδασκαλίας Ελληνικής ως Γ2, Διδάσκουσα Ελληνικής Γ2, Υποψήφια διδάκτωρ Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας
Δημητρίου
Σούλα
Εκπαιδευτικός, Απόφοιτη ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Ζωγραφάκη
Μαρία
Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας-ΣΕΕ, Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης
Κανέλλου
Αλεξάνδρα
Φιλόλογος, Απόφοιτη ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Κάντζου
Βίκυ
Γλωσσολόγος, Επ. Καθηγήτρια (Διδακτική της Ελληνικής ως Δεύτερης/ Ξένης Γλώσσας), Παιδαγωγικό Δημοτικής Εκπαίδευσης, ΑΠΘ
Καραβά
Ευδοκία
Γλωσσολόγος, Αν. Καθηγήτρια Εφαρμοσμένη Γλωσσολογία στην ξενόγλωσση εκπαίδευση, Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Κατσίνα
Τατιάνα
Εκπαιδευτικός, απόφοιτη ΠΜΣ Διδασκαλίας Ελληνικής ως Γ2, Διδάσκουσα Ελληνικής Γ2
Κουτσουμπού
Μαρίνα
Φιλόλογος, απόφοιτη ΠΜΣ Διδασκαλίας Ελληνικής ως Γ2, Διδάσκουσα Ελληνικής Γ2, Υποψήφια διδάκτωρ Φιλοσοφίας
(2018-2022)
Λαγοπούλου
Βίκυ
Εκπαιδευτικός, Απόφοιτη ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Λάμπρου
Αθηνά
Εκπαιδευτικός, Απόφοιτη ΠΜΣ Ειδική Αγωγή, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Λάρδη
Βέρα
Ψυχοθεραπεύτρια Ψυχοδράματος, Εκπαιδεύτρια Ενηλίκων
Μαγγανά
Αναστασία
Γλωσσολόγος, μέλος ΕΕΠ του Διδασκαλείου Νέας Ελληνικής Γλώσσας, ΕΚΠΑ
Μακρόπουλος
Παναγιώτης
Εκπαιδευτικός της Ελληνικής ως Δεύτερης Γλώσσας, Διδασκαλείο Νέας Ελληνικής Γλώσσας, Υποψήφιος Διδάκτορας, Τμήμα Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Μητσικοπούλου
Βασιλική
Γλωσσολόγος, Καθηγήτρια (Κοινωνικές Προσεγγίσεις της Αγγλικής και Ψηφιακές Εφαρμογές στη Διδασκαλία των Γλωσσών), Τμήμα Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΕΚΠΑ
Μόσχος
Γιώργος
Νομικός, πρώην Συνήγορος του Παιδιού
Μπακαλού
Χριστίνα
Εκπαιδευτικός Αγγλικής Γλώσσας, Μεταπτυχιακή φοιτήτρια στο πρόγραμμα «Νέες Τεχνολογίες στην Εκπαίδευση», Πανεπιστήμιο Αιγαίου
(2021-2022)
Ντέγκας
Βύρωνας
Εκπαιδευτικός δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης-Φιλόλογος, MΑ in Sociology of Education, Institute of Education-University of London
Παπαδημητρίου
Ματούλα
Επικοινωνιολόγος, Ειδική Επιστήμονας στον Συνήγορο του Πολίτη (σε απόσπαση στο ΕΚΟΜΕ / Τμήμα Έρευνας, Μελετών και Εκπαιδευτικών Προγραμμάτων), Απόφοιτη ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Παπαμανώλη
Ελευθερία
Φιλόλογος ΔΕ, Διευθύντρια Γυμνασίου, Δρ Επιστημών της Αγωγής ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Πλεξουσάκη
Έφη
Κοινωνική Ανθρωπολόγος, Επίκουρη Καθηγήτρια, Τμήμα Κοινωνικής Ανθρωπολογίας και Ιστορίας, Πανεπιστημίου Αιγαίου
Ρεπούση-Πίγγου
Μυρτώ
Επίκουρη Καθηγήτρια του θεάτρου στην Εκπαίδευση, Τμήμα Θεάτρου, Σχολή Καλών Τεχνών, ΑΠΘ
Ρουσουλιώτη
Θώμη
Γλωσσολόγος, Εργαστηριακό Διδακτικό Προσωπικό (Διδακτική δεύτερης/ ξένης γλώσσας με ειδικό αντικείμενο την Ελληνική), Τμήμα Ιταλικής Γλώσσας και Φιλολογίας, ΑΠΘ, Επιστημονική Συνεργάτιδα Κέντρου Ελληνικής Γλώσσας.
Στεφάνου
Χρήστος
Εκπαιδευτικός, Υποψήφιος διδάκτωρ ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ,
Παραγωγή φωτογραφικού και οπτικοακουστικού υλικού
Τσάφος
Βασίλης
Παιδαγωγός, Καθηγητής, Παιδαγωγική Θεωρία και Αναλυτικά Προγράμματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Τσενέ
Κωνσταντίνα
Εκπαιδευτικός, Διευθύντρια Γυμνασίου Αυλώνα
Τσιρόγκα
Ελίνα
Εκπαιδευτικός, Υποψήφια διδάκτωρ ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Φάκου
Αιμιλία
Διδάκτωρ Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης, ΕΔΙΠ, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Φακούδης
Βαγγέλης
Εκπαιδευτικός Δευτεροβάθμιας, Υποδιευθυντής Γυμνασίου Σουφλίου, Απόφοιτος ΠΜΣ Επιστήμες της Αγωγής: Εκπαίδευση στα Μαθηματικά και τις Φυσικές Επιστήμες
Χαλβατζή
Ιωάννα
Εκπαιδευτικός, Απόφοιτη ΠΜΣ Εκπαίδευση και Ανθρώπινα Δικαιώματα, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ
Χαραβιτσίδης
Πέτρος
Επίκουρος Καθηγητής, Κριτική θεωρία και εκπαιδευτική πράξη σε σχολικά πλαίσια, ΤΕΑΠΗ-ΕΚΠΑ